Viool versus Crack - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van tinka langeveld dos santos - WaarBenJij.nu Viool versus Crack - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van tinka langeveld dos santos - WaarBenJij.nu

Viool versus Crack

Door: tinka

Blijf op de hoogte en volg tinka

05 December 2011 | Brazilië, Brasilia

Nieuw project in Huize Rots
Vioollessen en muziektherapie zijn nu ook voor kinderen uit de beruchte sloppenwijk Pedreira Prado lopes een realiteit. Hoor je de muziek al?
Casa rocha (Huize rots) is een wijkcentrum en bevindt zich in één van de oudste en gevaarlijkste sloppenwijken (favelas) in Belo Horizonte. De laatste jaren is deze wijk het grootste distributiepunt in de stad voor “crack”, de rookbare variant van cocaïne.
Kinderen zwerven hier rond zonder veel om handen te hebben en lopen een groot risico om bij criminele activiteiten betrokken te raken. ze hebben maar weinig mogelijkheden voor een goede opleiding, en vaak is er geen goed voorbeeld van gezonde familie- relaties. Daardoor is er niet veel hoop op een betere toekomst.
Al bijna vijf jaar lang investeren de medewerkers van dit wijkcen- trum in de levens van vele kinderen, en die van hun families. De straatkinderen die nu in het centrum van Belo Horizonte op straat leven komen allemaal uit verschil- lende sloppenwijken van de stad. Het werk wat het wijkcentrum doet, is dus voornamelijk preventief. Het weerhoudt de kinderen om te kiezen voor een leven op straat, maar meer dan dat. Met veel werk en gebed zullen de kinderen in staat gesteld worden om een besluit te nemen voor een leven mét
God, en zijn zij het begin van de verandering van de hele sloppenwijk om hen heen. Deze transformatie willen de medewerkers bereiken door middel van naschoolse activiteiten zoals huiswerkbegeleiding, zwemles, judo, Bijbels- tudie en knutselen.
nu worden daar ook vioollessen en muziek- therapie aan toegevoegd. Pauline, een neder- landse studente Muziektherapie, werkt samen met Keiko, een Japanse vrouw die altviool in Japan heeft gestudeerd. Keiko werkt al ruim een jaar in Huize rots en was al een paar maanden geleden begonnen met het geven van vioollessen. Samen geven ze nu één á twee keer per week vioollessen en muziekthe- rapie aan veertien kinderen van de favela die uit moeilijke gezinssituaties komen.
eén van deze meisjes is Charissa. ze vertoonde regelmatig agressief gedrag naar de andere kin- deren in Huize rots, en de groepsleiders hadden besloten haar een tijdje niet te laten deelnemen aan de activiteiten van het huis, maar ze mocht wel naar de muziektherapie komen. ze bleek heel snel te leren, en heeft afgelopen week een kleine presentatie voor haar moeder thuis gegeven. Dit was een bijzonder moment, want haar moeder was die week daarvoor net thuis gekomen van een periode in de gevangenis. Haar moeder had haar dus nog nooit horen spelen en was erg ontroerd door het vioolspel van haar dochter.
naast de muziektherapie gaan Pauline en andere medewerkers ook een aantal keer per week de favela in om mensen op te zoeken en muziek te maken, mét mensen of vóór mensen.
Vorige week liepen ze langs een aantal vrouwen die op de stoep voor hun huisjes zaten. ze hadden deze vrouwen al wel vaker daar zien zitten en besloten wat muziek voor ze te gaan maken. na drie minuten spelen, kwam Marcio aangelopen, een man met een grote glimlach en een bezweet voor- hoofd. Hij zei dat hij even een dutje had gedaan, maar toen hij de muziek hoorde, stapte hij direct uit zijn bed. Marcio is één van de vele drugsgebruikers uit de favela. Samen met Pauline speelde hij een blues op de gitaar. De hele buurt genoot ervan! toen ze weer terug naar Casa rocha liepen, zei de drugswachter (een jongen die de wijk in de gaten houdt en waarschuwt wanneer hij politie ziet) dat hij het ook erg mooi gevonden had.

• 05 December 2011 - 17:14

Lon:

ik ben trots op je...
    kus

• 05 December 2011 - 18:24

Adri De Groot:

Fijn om weer een nieuwe uitdaging aan te gaan. "klinkt"goed!

Alle wijsheid en kracht van Onze Vader
    in de Hemel toegebeden.

Hartelijke groetjes van Andre en Adri.
    30 graden bij jullie,heerlijk, bij ons de eerste hagelbuien.

• 06 December 2011 - 20:47

Martine:

amen!! wat een fijne verhalen tink! dikke hug....

• 07 December 2011 - 06:25

Anne:

wow, mooi!!

• 07 December 2011 - 12:31

Jan En Tante Ien:

wat mooi!! Ja, muziek raakt het hart waar woorden soms niet bijkunnen.Ik zie het voor me hoe dat ging en geniet mee.

Liefs

• 16 December 2011 - 16:44

Wanda:

Hee beeb, met het afscheid van juf Mariang hebben de ouders en kinderen van de school 253,01 euro opgehaald, geweldig!! = 610,29 reaal! Jahoeoeoeoe!!!