Vele talenten - Reisverslag uit Phuket, Thailand van tinka langeveld dos santos - WaarBenJij.nu Vele talenten - Reisverslag uit Phuket, Thailand van tinka langeveld dos santos - WaarBenJij.nu

Vele talenten

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg tinka

17 Augustus 2016 | Thailand, Phuket

Ik denk dat je als zendeling jezelf ook wel , manusje van alles of zelfs freelancer kan noemen .
Ik heb diploma's als Social Medewerker, Verpleegkundige , een Tesol certificaat en doe veel councel werk , ook als secetaresse zou ik zou aan het werk kunnen en vergeet boekhouder niet in het rijtje . Vele talenten en ik leer steeds meer en steeds makkelijker en doe veel door elkaar .
Ik ben nu aan het werk als lerares en heb het 2 dagen in de week helemaal naar mijn zin om volwassen mensen te leren engels te praten. Ik zeg vaak tegen Edu dat ik hun zou moeten betalen ipv hun mij , want ik heb er zoveel lol en plezier in. Soms rollen de tranen over mn wangen , ik wordt gewaardeerd en krijg vaak een appel , cake of een hele maaltijd als bewijs daarvan.
Naast het lesgeven ben ik nu bezig met 2 projecten schrijven.
Project 1 : Eduardo is de uitdaging aan gegaan om eind november begin December van Phuket naar Chaing Rai te fietsen. Dat is 1600KM in 1 week. Hij gaat dit samen met een vriend doen en ze noemen zichzelf PURPOSE RIDERS. Fietsen met een reden , en de reden deze keer is om fondsen te werven voor het avonturenkamp wat we hier in phuket voor kinderen in Nood willen opzetten. Een plek waar avontuur , zelfvertouwen , overwinning en teamwerk centraal zullen staan.
Voor dit project dien ik meer als secetaresse , en hoop alles in goede banen te leiden.
Project 2: Ik ben gevraagd om een Health Care Programma op te zetten hier in de armere wijken van Phuket. Basis Hygiene is al een uitdaging en mensen worden ziek en hebben geen hulp. Simpele dingen als diaree tot heftigere dingen als Aids zal ik tegen komen en daar hulp voor willen aanbieden . Dit project is mijn baby en ik zal het schrijven , en zelf uitvoeren . Mensen bezoeken , gezinnen uitleg geven over waarom je je handen moet wassen na de wc ( gat in de grond) In samenwerking met locale ziekenhuizen en artsen hulp bieden daar waar nodig .
Wat dit project ook zal brengen is een ingang in de wijken die tot nu toe nog gesloten zijn voor ons . Dit is in tegenstelling tot Brazilie waar de deuren wijd open staan. De Thai en de Birmees zijn erg wantrouwig tegenover buitenlanders en ik hoop via deze weg een ingang te vinden in de buurten en wijken. Dan zullen we ook een beter overzicht hebben over waar de kinderen en jonge mensen vandaan komen , die verdwijnen in de mensenhandel .

Alles komt uiteindelijk samen in een positieve zin en we zijn bezig met het bouwen van een goede fundering van contacten en connecties hier in Phuket zodat we langzaam kunnen uitbouwen en opbouwen dat waar we hier voor gekomen zijn .

Heeft u dit hele verslag gelezen laat alstublieft even een kleine reactie achter of alleen een OK , dan weet ik een beetje wie dit leest.
vriendelijk bedankt !!

  • 17 Augustus 2016 - 14:17

    Elke:

    hey Tink,
    Ik lees ze altijd direct wanneer ze binnenkomen! Hoop dat je een opening vindt bij de Thai en Birmees!
    kus, Elke

  • 17 Augustus 2016 - 14:18

    Berend WIthaar:

    Hoi Tink, wat een talenten! En wat gaaf dat je ze allemaal mag en kan inzetten voor zulk goed werk. Dikke kussen van ons en wens Eduardo heel veel sterkte op de fiets (1600Km in een week!!).

  • 17 Augustus 2016 - 15:27

    Nathalie :

    Lees het ook altijd!

  • 17 Augustus 2016 - 16:46

    Remco:

    Hoi Tink! Jullie zijn goed bezig daar! Wens Eduardo sterkte en heel veel plezier met zijn fietstocht!

  • 17 Augustus 2016 - 17:02

    Jenny:

    Hoi Tinka

    Lees altijd trouw en graag je verslagen

  • 17 Augustus 2016 - 17:37

    Anneke Oosthoek:

    Hoi Tinka
    ik lees ook altijd je verslagen.
    hartelijke groeten Anneke Oosthoek

  • 17 Augustus 2016 - 17:37

    John:

    Zorg er voor dat je niet teveel in het papierwerk verdwijnt! (>:

  • 17 Augustus 2016 - 18:16

    Mark:

    Lees ze gelijk Tinka! Zit nu met Lisa aan de ontbijtkoek in Otterlo!
    X

  • 17 Augustus 2016 - 19:20

    Merel:

    Lekker bezig Tink! vergeet ook vooral niet om aan het lijstje van je vele talenten toe te voegen: auteur / schrijver/ blogger :)
    Mooie projecten ook! Ik hoop dat alles van de grond komt en gaat lopen!
    xx. Merel

  • 17 Augustus 2016 - 19:50

    Maurits:

    Tinka (en Eduardo), ik lees graag jullie verslagen. Goede en prettig leesbare schrijfstijl, informatief en zeer boeiend. Maurits

  • 17 Augustus 2016 - 19:52

    Jaap:

    Hoi,Tinka,wat ben je druk met vel dingen die op je pad komen,veel wijsheid en Zegen op jouw/jullie werk!

    Groet,
    jaap

  • 17 Augustus 2016 - 20:23

    Annemarie C:

    Hoi Tink,
    Ik lees altijd mee :)

  • 17 Augustus 2016 - 20:30

    Paula Westra:

    Ja hoor Tinka, ik lees ze ook!
    Veel zegen op jullie werk en wijsheid gewenst.
    Lieve groet, ook aan de meisjes

  • 17 Augustus 2016 - 21:49

    Marjatta:

    Hoi Tinka
    Ook ik lees je verslagen meteen als ik ze zie en bewonder jullie kracht en doorzetingsvermogen.
    Gods zegen over jullie werk en voor Edu en vriend heel veel succes

  • 17 Augustus 2016 - 22:04

    Greet:

    Het wordt wat eentonig, maar ik lees ook altijd jullie verslagen. Respect!

  • 17 Augustus 2016 - 23:28

    Alída:

    Hi Tinka&Eduardo,

    Mooi om te lezen!! Ik lees alles wat je schrijft! Ik zie uit naar alle ontwikkelingen en vind het prachtig om te zien hoe God werkt in jullie leven! Veel zegen!! We bidden voor jullie:)

  • 18 Augustus 2016 - 08:52

    Truus Copier:

    bij toeval kom ik de dochter van stieneke tegen ...met wie ik als 17 jarige in de verpleging ben begonnen.
    herl veel succses ....


  • 18 Augustus 2016 - 09:01

    Ellen Dol:

    Ik lees ze ook altijd ! Bijzonder wat jullie gaan doen allebei, veel zegen met alle voorbereidingen!

  • 18 Augustus 2016 - 17:40

    Anja:

    Gelezen :) en met veel plezier.
    Gaaf waar jullie allemaal mee bezig zijn!

  • 19 Augustus 2016 - 18:35

    Lico De Buck:

    Beste Tinka en Eduardo,

    Wat ben ik trots, dat jullie steeds weer nieuwe dingen oppakken, om jullie uiteindelijke doel te bereiken.
    God zegen jullie en ik bid er voor.

    Groetjes Lico.

  • 22 Augustus 2016 - 17:11

    Noortje:

    Gelezen!

  • 24 Augustus 2016 - 09:56

    Wanda:

    Ik lees ze nooit maar dan ook echt nooit, kus van je zus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Phuket

Phuket

Lieve mensen , we gaan weer beginnen met een blog. Na vele vragen en aanmoedigingen zal ik mijn leven weer op papier zetten , en dit eerste verhaal is geschreven door mijn zus . Wanda is hier 2 weken geweest en hier is een indruk van hoe zij , mijn/ons leven ziet en ervaart hier in Thailand.

Phuket door wanda Verbeek

Wanneer mensen aan Tinka vragen hoe groot Phuket eigenlijk is, dan antwoord zij een dolfijn kan er in 1 dag drie keer omheen zwemmen. Het is natuurlijk een zeer legaal antwoord, en wanneer je het in kilometers zou omschrijven is het eiland 48 km lengte en 21 km breedte. Tinka woont onderin het eiland, in een streek die alleen de echte Thai van Phuket kennen, een rustiger vissersdorpje aan zee. Het is ongeveer 30 kilometer rijden voor haar naar het vliegveld boven in en het eiland, en de ene keer doet ze daar een half uur over en soms meer dan een uur wanneer er honderden scooters zigzaggend over de weg rijden. Ze rijdt in een pick-up met het stuur links en waarvan de wegen ook net als in Engeland zijn. Zo onwijs stoer, heel soms heel spannend maar ook om te gieren tegelijk. Wanneer je bijna bij haar de straat in moet rijden kom je langs een groot stuk kust met steigers waaraan allemaal vissersboten liggen. Je kunt goed zijn of het hoog of laag tij is, en dat bepaalt weer of het een goed idee is om naar het strand te gaan om te zwemmen of om bijvoorbeeld te gaan wadlopen in het slik. In haar straat wonen enkel Thai mensen, die een Farang, een buitenlander, nauwelijks toelaten. Het land van de glimlach is enorm gesloten. Dus zelfs na 1 jaar spelen de Thai niet buiten met Hannah en Noemi. Gelukkig heeft Tinka een lieve buurvrouw. De buurvrouw heeft een straathond wegens medelijden opgenomen in haar huis. De hond is schots en scheef van de misvorming en zo dik door alle verwennerij dat hij zwalkt door de straat. Wanneer de buurvrouw weg is, laat ze de hele dag de airconditioning aan staan voor het gedrocht. Airconditioning is enorm kostbaar, Tinka betaald een behoorlijke rekening voor de airco en gebruikt die ook zo min mogelijk. Alleen Hannah heeft er een, en zijzelf op de slaapkamer, en ze betaald bijna 80 euro per maand hiervoor. Noortje en ik sliepen met twee ventilatoren op de hoogste stand en nog zweetten we af en toe ons bed uit, mede ook omdat er net een hittegolf heerste toen wij er waren.
Het huis van Tink en Dus is prachtig, alles begane grond, overal witte tegels op de vloer en het huis is omgeven aan de voorkant door en mooie veranda. Op de veranda staan mooie planten die Tinka iedere dag water geeft. De auto kan er ook nog staan met een hek die ervoor die niet op slot hoeft. Waar in Brazilië inbraken en diefstal horen bij het dagelijks leven, komt dat hier eigenlijk niet voor. Heel veilig voor ook de kinderen. Iedere dag gaan de meisjes naar school van 8 tot 17 uur. De scholen zijn mooi, schoon maar zeker niet A-klasse. De Cama kerk waar Tinka en Du naar toe gaan op zondag is bijvoorbeeld wel in een A-klasse internationale school. Dat zou dan drie keer meer moeten kostten per maand dan wat ze nu betalen. School is gewoon heel duur, en dit is ook de enige optie want een complete Thai school kunnen de meisjes nog helemaal niet volgen. De taal Thai is bijna onmogelijk zo moeilijk. Zelf de Thai begrijpen hun eigen taal niet volkomen. Als Tinka haar pick-up langs de kant van de weg zet om bij een vrouwtje met een kraampje rijst met kip te bestellen, dan gaat het woord kip (Gai) nog best goed, maar het woord rijst(Kauw) kan ook nummer negen of hij, betekenen. Het is maar net hoe je de tonen laten klinken. Dus Tinka doet het woord op zestien verschillen tonen, en de Thai begrijpt er niets van, ook al is het enige wat ze verkoopt kip en rijst. Wil de Farang nou negen kippen, of negen stukken rijst of wat? Maar gelukkig overwint de glimlach. Koken doen de Thai zo goed als niet, iedereen drinkt en eet op straat. Voor 40 Baht ongeveer heb je een super hap, dat is 80 eurocent ongeveer. Echt een land voor mij, dat zouden ze hier in Nederland ook meer moeten doen voor een kook wonder zoals ik.

Recente Reisverslagen:

15 Juni 2017

lief dagboek

09 Mei 2017

pittige tijden

20 Maart 2017

tinka

27 Februari 2017

vriendinnen

28 December 2016

gelukkig nieuwjaar
tinka

Na 8 jaar in Brazilie te hebben gewoond en gewerkt zijn we afgelopen Juni 2013 verhuisd naar Thailand . Hier zullen we eerst een taal en cultuur studie gaan doen , waarna we gaan kijken waar we ons steentje kunnen bij brengen in de Thaise maatschappij. We werken bij een christelijke organisatie Jeugd Met een Opdracht. Veel lees plezier bij onze avonturen!

Actief sinds 27 Jan. 2009
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 116291

Voorgaande reizen:

20 Juni 2017 - 20 December 2017

Zuid Afrika

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

03 Mei 2014 - 30 November -0001

Phuket

Landen bezocht: