snoepjes, larven en studiefonds - Reisverslag uit Phuket, Thailand van tinka langeveld dos santos - WaarBenJij.nu snoepjes, larven en studiefonds - Reisverslag uit Phuket, Thailand van tinka langeveld dos santos - WaarBenJij.nu

snoepjes, larven en studiefonds

Door: Tinka

Blijf op de hoogte en volg tinka

20 Mei 2016 | Thailand, Phuket

1 lolly , 1 pakje drinken , 1 pakje koekjes, 3 mentos in een zakje ......en nu nog maar 59 zakjes te gaan.
Ik ben me aan het klaar maken voor morgen ochtend. We gaan dan in de wijk van de zeezigeuners een presentatie geven aan de kinderen uit de buurt. We verwachten er zo tussen de 50 en 60 kinderen . Het Braziliaanse team gaat wat theater stukjes doen , en dansen en zinegn al met al een hele show , en na afloop krijgen ze dan een snackzakje cadeau.
Het blijft bijzonder ons werk en geen dag is hetzelfde. Ik had het vandaag met mn vader erover toen we aan het skypen waren , dat dit toch wel erg leuk leven is zo. Het hele gezin doet mee , en nooit geen echte routine of sleur. Maarja dan toch droom ik wel eens om gewoon in Nederland te wonen met een gewone baan , vaste inkomsten , gratis school voor mijn kinderen , familie in de buurt ,geen enge beesten en ik zou denk ik helemaal leuk een vaste camping hebben waar we dan een een vaste staanplek hebben. Heerlijk de weekenden op de camping , zelfde mensen, zelfde veldje en in de zomer 4 weken verhuizen naar je 2e tent huis op de camping ......zucht ..... ja en dat mis ik dan wel eens in ons gekke leven in het buitenland.

Maarja niet getreurd , ik had van de week weer een spannende avond . Een meisje van het braziliaanse team had een gekke bult op dr hoofd en ik werd gevraagd er even naar te kijken ... en het bleek een larf te zijn die ze mee had genomen uit Brazilie , die had eitjes gelegd en was in haar hoofdhuid gaan groeien. Even opgezocht op internet en met een vers stukje bacon hebben we het kopje uit haar hoofd weten te lokken en met veel duw en trek werk met een pincet kwam het smerige beest eruit . Ik denk we 1.5 cm lang en een dikke dat het was ...brrrrrrr .....

Met het team hier gaan er altijd vele deuren open , en volgende week gaan ze elke dag presentaties geven op een tempel school. De directeur vertelde ons dat er veel alcohol en drugs problemen zijn en ook dat er kinderen soms verdwijnen en in de mensenhandel terecht komen. Ik heb hem verteld dat wij daarin preventie werk kunnen doen en wat voor werk wij doen. Hij was zo enthousiast en vroeg ons dat als onze stichting hier in Thailand is goedgekeurd , of we dan alsjeblieft met de burgemeester konden praten om dit groot aan te pakken in heel Phuket.
Echt gaaf om te zien hoe die deuren open gaan.

De school van de meiden is nog steeds een enorme uitdaging om dat helemaal goed rond te krijgen. Hannah gaat in September naar Groep 1 en is dus van de kleuterschool af wat ook weer betekend meer kosten . We zijn deze week bezig een promofilmpje te maken om te laten zien wat het voor hun betekend om hier naar school te gaan en waarom ze financieel meer hulp nodig hebben om hun school te betalen. We zijn altijd heel open , ook naar onze kinderen toe over onze financien en waar het vandaag komt. Ze zijn helemaal ethousiast over het filmpje dat we aan het maken zijn....dus wie weet vind u het een goede investering en kunt u uw vakantiegeld deze maand omzetten tot studiegeld .....
we houden u op de hoogte !!!!

• 20 Mei 2016 - 18:26

Wanda:

Heey stoere chick...als ik een lintwurm heb bel ik jou

• 20 Mei 2016 - 21:21

Ilse:

En als ik dan zo n larfje heb....mag ik dan bij jou...(Op de melodie van Claudia de B.)

• 21 Mei 2016 - 13:23

Barbara:

Hi Tink, mooie belevenissen weer! Succes met de zeezigeuners en je werving. En ach.. Als je hier in dat 'saaie Nederland' zit, kun je weer verlangen naar een spannender leven in het buitenland. Joyce Meijer zei gisteren in een preek: verlang niet naar wat een ander heeft, dat lijkt zoveel beter. God heeft je op jouw plek geplaatst. Tja, dat moeten we af en toe maar accepteren en meestal maar gewoon genieten van deze plaats :-)

• 22 Mei 2016 - 18:44

Mirjam:

Ha Tinka, ja dat avontuurlijke leven herken ik wel hier; Geen dag is hetzelfde. Maar met die spirit gaan we ook naar Nederland. Niveau van saaiheid is misschien ook wat we er zelf van maken. Mooi wat Barbara schrijft en veel succes met al het avontuur, het team begeleiden, nieuwe mogelijkheden en de school voor jullie meiden!!
    Groetjes vanuit het ook niet saaie Brazilie ;)

• 22 Mei 2016 - 18:45

Mirjam:

En Gods zegen in alles!!! Ook op die momenten dat je naar Nederland verlangt of al het avontuurlijke even tegen zit...

Verslag uit: Thailand, Phuket

Phuket

Lieve mensen , we gaan weer beginnen met een blog. Na vele vragen en aanmoedigingen zal ik mijn leven weer op papier zetten , en dit eerste verhaal is geschreven door mijn zus . Wanda is hier 2 weken geweest en hier is een indruk van hoe zij , mijn/ons leven ziet en ervaart hier in Thailand.

Phuket door wanda Verbeek

Wanneer mensen aan Tinka vragen hoe groot Phuket eigenlijk is, dan antwoord zij een dolfijn kan er in 1 dag drie keer omheen zwemmen. Het is natuurlijk een zeer legaal antwoord, en wanneer je het in kilometers zou omschrijven is het eiland 48 km lengte en 21 km breedte. Tinka woont onderin het eiland, in een streek die alleen de echte Thai van Phuket kennen, een rustiger vissersdorpje aan zee. Het is ongeveer 30 kilometer rijden voor haar naar het vliegveld boven in en het eiland, en de ene keer doet ze daar een half uur over en soms meer dan een uur wanneer er honderden scooters zigzaggend over de weg rijden. Ze rijdt in een pick-up met het stuur links en waarvan de wegen ook net als in Engeland zijn. Zo onwijs stoer, heel soms heel spannend maar ook om te gieren tegelijk. Wanneer je bijna bij haar de straat in moet rijden kom je langs een groot stuk kust met steigers waaraan allemaal vissersboten liggen. Je kunt goed zijn of het hoog of laag tij is, en dat bepaalt weer of het een goed idee is om naar het strand te gaan om te zwemmen of om bijvoorbeeld te gaan wadlopen in het slik. In haar straat wonen enkel Thai mensen, die een Farang, een buitenlander, nauwelijks toelaten. Het land van de glimlach is enorm gesloten. Dus zelfs na 1 jaar spelen de Thai niet buiten met Hannah en Noemi. Gelukkig heeft Tinka een lieve buurvrouw. De buurvrouw heeft een straathond wegens medelijden opgenomen in haar huis. De hond is schots en scheef van de misvorming en zo dik door alle verwennerij dat hij zwalkt door de straat. Wanneer de buurvrouw weg is, laat ze de hele dag de airconditioning aan staan voor het gedrocht. Airconditioning is enorm kostbaar, Tinka betaald een behoorlijke rekening voor de airco en gebruikt die ook zo min mogelijk. Alleen Hannah heeft er een, en zijzelf op de slaapkamer, en ze betaald bijna 80 euro per maand hiervoor. Noortje en ik sliepen met twee ventilatoren op de hoogste stand en nog zweetten we af en toe ons bed uit, mede ook omdat er net een hittegolf heerste toen wij er waren.
Het huis van Tink en Dus is prachtig, alles begane grond, overal witte tegels op de vloer en het huis is omgeven aan de voorkant door en mooie veranda. Op de veranda staan mooie planten die Tinka iedere dag water geeft. De auto kan er ook nog staan met een hek die ervoor die niet op slot hoeft. Waar in Brazilië inbraken en diefstal horen bij het dagelijks leven, komt dat hier eigenlijk niet voor. Heel veilig voor ook de kinderen. Iedere dag gaan de meisjes naar school van 8 tot 17 uur. De scholen zijn mooi, schoon maar zeker niet A-klasse. De Cama kerk waar Tinka en Du naar toe gaan op zondag is bijvoorbeeld wel in een A-klasse internationale school. Dat zou dan drie keer meer moeten kostten per maand dan wat ze nu betalen. School is gewoon heel duur, en dit is ook de enige optie want een complete Thai school kunnen de meisjes nog helemaal niet volgen. De taal Thai is bijna onmogelijk zo moeilijk. Zelf de Thai begrijpen hun eigen taal niet volkomen. Als Tinka haar pick-up langs de kant van de weg zet om bij een vrouwtje met een kraampje rijst met kip te bestellen, dan gaat het woord kip (Gai) nog best goed, maar het woord rijst(Kauw) kan ook nummer negen of hij, betekenen. Het is maar net hoe je de tonen laten klinken. Dus Tinka doet het woord op zestien verschillen tonen, en de Thai begrijpt er niets van, ook al is het enige wat ze verkoopt kip en rijst. Wil de Farang nou negen kippen, of negen stukken rijst of wat? Maar gelukkig overwint de glimlach. Koken doen de Thai zo goed als niet, iedereen drinkt en eet op straat. Voor 40 Baht ongeveer heb je een super hap, dat is 80 eurocent ongeveer. Echt een land voor mij, dat zouden ze hier in Nederland ook meer moeten doen voor een kook wonder zoals ik.