lief dagboek - Reisverslag uit Phuket, Thailand van tinka langeveld dos santos - WaarBenJij.nu lief dagboek - Reisverslag uit Phuket, Thailand van tinka langeveld dos santos - WaarBenJij.nu

lief dagboek

Door: tinka

Blijf op de hoogte en volg tinka

15 Juni 2017 | Thailand, Phuket

Met klotstende oksels sta ik beddegoed af te halen , wat gaat mee en wat blijft hier, een laatste wasje in de wasmachine , ondertussen de kinderen klaar maken voor hun laatste dagje school . Ze hebben er zin in maar zijn ook zenuwachtig , ze hebben vanmiddag een afscheidsfeestje met vreugde en ook tranen . Als eduardo de kinderen naar school brengt stop ik even en neem tijd voor ontbijt , het is namelijk nog maar 7.30 in de ochtend.
ik doe mijn slippertjes aan en stap op de brommer , al jaren eet ik geen broodje kaas in de ochtend maar eet ik wat de locals eten en hier is dat onder andere Bao Pao broodjes en dimsum . Ik geniet van de zon , de brommer , de slippers , alles wat hier zo gewoon is maar heerlijk om nog even van te genieten .
Vanavond om 18.00 laten we ons huisje achter en lieve buurvrouw , we gaan naar Zuid Afrika . Een reis van 20 uur , 3 vliegtuigen en 7 koffers . We zien uit naar het nieuwe !
Thailand was voor ons veel nieuwe dingen . Hier hebben we bijvoorbeeld voor het eerst ons eigen huisje gehad , ik heb hier brommer leren rijden , de meiden hebben thai en chinees geleerd . Hannah had een 10 voor haar laatste chinees toets , en ze spreekt wat Russisch .
Thailand heeft ook zn uitdagingen gehad en met alle visa problemen , taal moeilijkheid en toch ook veel gesloten deuren betreft werk . Toch kunnen we zeggen dat we na 4 jaar met opgeheven hoofd vertrekken en uitzien naar het nieuwe .
Zuid Afrika zal een tijd van training en vernieuwing zijn , we gaan voor 6 maanden maar ook daar zijn visums een uitdaging dus we laten het open. Wat en hoe daarna weten we ook nog niet maar het is goed en een nieuw hoofdstuk begint vanavond om 18.00 !

We willen iedereen bedanken voor jullie steun en hulp de afgelopen jaren hier in Thailand . En ondanks de onzekerheden van plaats en tijd in de toekomst mogen we weten dat God een perfect plan voor ons heeft en daar gaan we voor .

Hannah had een playdate vorige week en de mama van het vriendinnetje vroeg : Why do you HAVE to go ?
En Hannah antwoorde: We DON'T HAVE to but we WANT to LISTEN to what God tells us .

South Africa here we come !!

• 15 Juni 2017 - 08:32

Else:

Lieve Tinka, wat een roller coaster voor jullie de afgelopen tijd! Er zit een lang verhaal achter dit korte berichtje waarin je een paar van de uitdagingen noemt, maar jullie hebben volgehouden en overwonnen.
    Ondanks de gesloten deuren laten jullie een getuigenis achter in de harten van de mensen die op jullie weg kwamen. De druk vanuit hun oude religie is groot, maar wat jullie gezaaid hebben gaat niet verloren. Na jullie komen er misschien weer nieuwe mensen die verder kunnen gaan. God gaat in ieder geval door met hen. En wat een prachtige statement van Hannah, 'we willen luisteren naar God', en dat uit een kindermond, de buurvrouw zal er nog vaak aan denken.
    Ik wens jullie een reis zonder vertragingen, verloren koffers of wat voor narigheid toe en ook in Zuid Afrika een leven onder de bescherming van de Here van de hemelse legers.
    Liefs,
    Else

• 15 Juni 2017 - 09:05

Marianne:

Lieve Tinka,

Wat leuk je te hebben leren kennen hier in Thailand. Ik weet zeker dat Zuid Afrika ook een fantastische ervaring voor jullie zal zijn en ik hoop jullie natuurlijk nog eens tegen te komen!

Veel liefs,
    Marianne

• 15 Juni 2017 - 17:16

Erica Piet:

Lieve tinka en Eduardo en de meiden,wat schrijf je toch heerlijk,t is echt genieten als er weer wat te lezen is van jou, wens jullie een hele veilige reis n zuid Afrika en weet dat "Vader gaat mee" voor de rest van jullie leven altijd zal gelden ! Liefs

• 15 Juni 2017 - 19:52

Annemarie C:

Wow toppers zijn jullie!
    Goede reis en heel veel succes en zegen in ZA!
    Liefs

• 15 Juni 2017 - 21:45

Marjatta:

Wat hebben jullie daar veel beleefd. Nu de volgende uitdaging. Goede reis en veel zegen in Zuid Afrika

• 16 Juni 2017 - 16:35

Rob:

Hoi Tinka, Eduardo
    Een veilige reis toegebeden.
    We denken aan jullie en als we zondag onze dienst hebben, hopen we te kunnen danken dat jullie goed zijn aangekomen.
    Hartelijke groet,
    Rob

• 17 Juni 2017 - 22:34

Adri De Groot:

Lieve family,

Respect voor wat jullie doen en gedaan hebben.

Alle sterkte voor de reis die jullie gaan ondernemen.

"De Heere is jullie Bewaarder, de Heere is jullie schaduw aan de rechterhand;
    De Heere zal jullie uitgaan en jullie ingaan bewaren, van nu aan tot in eeuwigheid" Psalm 121, 5,6 en 8

Eern hartelijke meelevende groet uit de Vlist van André en Adri de Groot

Verslag uit: Thailand, Phuket

Phuket

Lieve mensen , we gaan weer beginnen met een blog. Na vele vragen en aanmoedigingen zal ik mijn leven weer op papier zetten , en dit eerste verhaal is geschreven door mijn zus . Wanda is hier 2 weken geweest en hier is een indruk van hoe zij , mijn/ons leven ziet en ervaart hier in Thailand.

Phuket door wanda Verbeek

Wanneer mensen aan Tinka vragen hoe groot Phuket eigenlijk is, dan antwoord zij een dolfijn kan er in 1 dag drie keer omheen zwemmen. Het is natuurlijk een zeer legaal antwoord, en wanneer je het in kilometers zou omschrijven is het eiland 48 km lengte en 21 km breedte. Tinka woont onderin het eiland, in een streek die alleen de echte Thai van Phuket kennen, een rustiger vissersdorpje aan zee. Het is ongeveer 30 kilometer rijden voor haar naar het vliegveld boven in en het eiland, en de ene keer doet ze daar een half uur over en soms meer dan een uur wanneer er honderden scooters zigzaggend over de weg rijden. Ze rijdt in een pick-up met het stuur links en waarvan de wegen ook net als in Engeland zijn. Zo onwijs stoer, heel soms heel spannend maar ook om te gieren tegelijk. Wanneer je bijna bij haar de straat in moet rijden kom je langs een groot stuk kust met steigers waaraan allemaal vissersboten liggen. Je kunt goed zijn of het hoog of laag tij is, en dat bepaalt weer of het een goed idee is om naar het strand te gaan om te zwemmen of om bijvoorbeeld te gaan wadlopen in het slik. In haar straat wonen enkel Thai mensen, die een Farang, een buitenlander, nauwelijks toelaten. Het land van de glimlach is enorm gesloten. Dus zelfs na 1 jaar spelen de Thai niet buiten met Hannah en Noemi. Gelukkig heeft Tinka een lieve buurvrouw. De buurvrouw heeft een straathond wegens medelijden opgenomen in haar huis. De hond is schots en scheef van de misvorming en zo dik door alle verwennerij dat hij zwalkt door de straat. Wanneer de buurvrouw weg is, laat ze de hele dag de airconditioning aan staan voor het gedrocht. Airconditioning is enorm kostbaar, Tinka betaald een behoorlijke rekening voor de airco en gebruikt die ook zo min mogelijk. Alleen Hannah heeft er een, en zijzelf op de slaapkamer, en ze betaald bijna 80 euro per maand hiervoor. Noortje en ik sliepen met twee ventilatoren op de hoogste stand en nog zweetten we af en toe ons bed uit, mede ook omdat er net een hittegolf heerste toen wij er waren.
Het huis van Tink en Dus is prachtig, alles begane grond, overal witte tegels op de vloer en het huis is omgeven aan de voorkant door en mooie veranda. Op de veranda staan mooie planten die Tinka iedere dag water geeft. De auto kan er ook nog staan met een hek die ervoor die niet op slot hoeft. Waar in Brazilië inbraken en diefstal horen bij het dagelijks leven, komt dat hier eigenlijk niet voor. Heel veilig voor ook de kinderen. Iedere dag gaan de meisjes naar school van 8 tot 17 uur. De scholen zijn mooi, schoon maar zeker niet A-klasse. De Cama kerk waar Tinka en Du naar toe gaan op zondag is bijvoorbeeld wel in een A-klasse internationale school. Dat zou dan drie keer meer moeten kostten per maand dan wat ze nu betalen. School is gewoon heel duur, en dit is ook de enige optie want een complete Thai school kunnen de meisjes nog helemaal niet volgen. De taal Thai is bijna onmogelijk zo moeilijk. Zelf de Thai begrijpen hun eigen taal niet volkomen. Als Tinka haar pick-up langs de kant van de weg zet om bij een vrouwtje met een kraampje rijst met kip te bestellen, dan gaat het woord kip (Gai) nog best goed, maar het woord rijst(Kauw) kan ook nummer negen of hij, betekenen. Het is maar net hoe je de tonen laten klinken. Dus Tinka doet het woord op zestien verschillen tonen, en de Thai begrijpt er niets van, ook al is het enige wat ze verkoopt kip en rijst. Wil de Farang nou negen kippen, of negen stukken rijst of wat? Maar gelukkig overwint de glimlach. Koken doen de Thai zo goed als niet, iedereen drinkt en eet op straat. Voor 40 Baht ongeveer heb je een super hap, dat is 80 eurocent ongeveer. Echt een land voor mij, dat zouden ze hier in Nederland ook meer moeten doen voor een kook wonder zoals ik.